אופטימיות זהירה והתקדמות במספר סוגיות: משלחת חמאס תדון בתנאי העסקה בקהיר

גורם בחמאס ניסה לשדר אופטימיות בנוגע לעסקה, אולם הדגיש כי ארגון הטרור לא יכנע ללחץ האמריקני ויעמוד על כך שהפסקת אש תכלל בהסכם • נציגים המשלחת הישראלית הוזמנו כדי לזרז את השיח ולקדם את המו"מ • התקדמות בהסכמה על מספר העזתים שיחזרו לצפון הרצועה, במספר החטופים שישוחררו , היקף הנסיגה של כוחות צה"ל בעזה וכמות המחבלים שישוחררו

יפעת קלדרון מדליקה מדורה מחוץ לבית של גנץ במסר: ״נבעיר את המדינה כל זמן שחברי הקבינט מפקירים את החטופים בידי החמאס // דור השינוי

דנים בתנאים: משלחת חמאס בראשות סגנו של סינוואר, חליל אל־חיה, הגיעה היום (שני) לקהיר כדי לדון בתגובת ארגון הטרור להצעה המצרית לעסקה לשחרור חטופים. גורם בחמאס טען אמש בשיחה עם סוכנות הידיעות הצרפתית כי "האווירה חיובית" אלא אם יהיו מכשולים חדשים מצד ישראל לנוכח הסכם הפסקת אש ברצועת עזה. לדבריו, ארגון הטרור הגיש היערות בתגובתו להצעה, אך הן לא משמעותיות.

נציגי ארגון הטרור חמאס צפויים להשיב להצעה הישראלית-אמריקנית לשחרור החטופים ובמתן הקלות בסיוע ההומניטארי לתושבי רצועת עזה. על פי פרסומים ברשת אלאחדאת הסעודית משלחת ישראלית הוזמנה גם היא לבירת מצרים כדי לקחת חלק בשיחות ובמאמצים לשחרור החטופים.

למרות האופטימיות שאותו גורם ניסה לשדר, אמש אמר בכיר חמאס, סאמי אבו זהרי, כי הם לא ייכנעו ללחץ האמריקני ועדיין ידרשו לכלול הפסקת אש מלאה במסגרת ההסכם. עם זאת, הוא טען כי הם לא ידחו על הסף הצעות מצד המתווכים של קטאר ומצרים.

בכירי חמאס יחיא סינוואר (משמאל) וחליל אל-חיה, צילום: צילום: אי.אף.פי

העיתון הקטארי "אל־ערבי אל־ג'דיד" דיווח כי מצרים הזמינה בכירים ביטחוניים ישראליים לקהיר היום במקביל להגעת משלחת חמאס. לדברי מקור "ההזמנה באה במטרה לקצר את הזמן ולאפשר להעביר הבהרות הנדרשות להערות שיגיש חמאס". הוא הוסיף כי המשלחת הישראלית אמורה להיות בעלת סמכות לתת תשובות להערות של חמאס אך לא יהיה לה סמכות לקבל החלטות או להעביר עמדה רשמית.

על פי הדיווח המשלחת של חמאס צפויה להיפגש עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל ובכירים אחרים האחראים על התיווך שמובילה קהיר. לדברי המקור אל המשלחת הצטרף גם זאהר ג'בארין האחראי על תיק האסירים. "המשלחת תדון עם הבכירים המצרים בכמה נקודות הנוגעות לתגובה הישראלית לתשובה שחמאס העבירה (במארס). זאת לפני שחמאס יציג עמדה רשמית.

ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר, צילום: אורן בן חקון

מקורות בחמאס אמרו אתמול לרשת "א-שרק" הסעודית כי הם מרוצים מההתקדמות שחלה בהצעה החדשה של מצרים בנושא חזרת העזתים לצפון הרצועה וטווח הנסיגה של צה''ל. ואולם, לפי המקורות, בחמאס דורשים לכלול בהצעה סעיפים כתובים בדבר הפסקת המלחמה, או שקט ונסיגה ישראלית מהרצועה בסוף הליך המשא ומתן.

כמו כן, הרשת הסעודית "א-שרק" דיווח ממקורותיה כי חלה התקדמות בין הצדדים בכמה סוגיות. הראשונה היא סוגיית מספר העזתים שיחזרו לצפון הרצועה, הסוגייה הנוספת נוגעת למספר החטופים שישוחררו, כלומר הוא לא יהיה לפי הדרישה הקודמת של 40 חטופים, אלא לפי מספר החטופים שחמאס מחזיק. מספר זה צפוי לעמוד על 33 חטופים.

עזתים חוזרים לחאן יונס לאחר נסיגת כוחות צה"ל, צילום: אי.פי.אי

סוגייה נוספת שנידונה, היא הנסיגה של כוחות צה"ל בתוך רצועת עזה מהרחוב הראשי א-ראשיד המשתרע לאורך חוף הים ואמור להיות הנתיב שממנו יחזרו עזתים לצפון הרצועה. במשא ומתן דובר על נסיגה של 500 מטר, בעוד שחמאס דורש התרחקות של שלושה קילומטרים ו-700 מטרים. המצרים העלו הצעת פשרה בעניין. גם בסוגיית מספר המחבלים שישוחררו, המצרים העלו הצעת פשרה בין העמדות של ישראל וחמאס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר